Magazín

Poctivo pripravované články o tom najdôležitejšom, čo potrebuje každý vedieť o svojom zdraví.

Vyberte si z menu tému, ktorá Vás práve teraz najviac zaujíma.

Imunita

Toto sú najlepšie vitamíny proti zápalom a infekciám

Aké vitamíny či minerály sú potrebné na optimálnu funkciu imunitného systému?

Autor článku: Martina Blahušiaková 07.04.2020 vitaminy-proti-zapalom

V prípade, že je naše telo vystavené útokom rôznych patogénnych látok, zahajuje imunitný systém obranu. Aké minerály a vitamíny proti zápalom na to potrebuje?

💡 Zápal je normálnou reakciou tela na vnímanú hrozbu, ktorú predstavujú choroby a infekcie, kedy nás biele krvinky chránia pred infekciou cudzími organizmami, ako sú baktérie a vírusy. Bežnými príznakmi zápalu môžu byť opuchy, začervenanie či zimnica. Výskum poukazuje na niektoré vitamíny, ktoré majú protizápalový potenciál. Ktoré to sú?

Vitamín D proti zápalom

Prospešný a často opomínaný vitamín D je dôležitý pri podpore imunitného systému, funkciách mozgu a nervového systému, regulácii hladiny inzulínu, podporuje funkciu pľúc a kardiovaskulárne zdravie. 

💡 Podľa štúdie Vitamín D a zápalové ochorenia, nedostatok vitamínu D sa stal dôležitým problémom v oblasti verejného zdravia. Tento jeho nedostatok prispieva k množstvu chorôb, čo naznačuje rad fyziologických funkcií vitamínu D.

Vitamín D hrá kľúčovú úlohu pri imunitných reakciách na rôzne patogény zápalových ochoreniach a chorobách. Výsledky naznačujú prospešné účinky doplnku vitamínu D pri znižovaní rizika a nepriaznivých následkov zápalových chorôb.

✅ Hlavnými zdrojmi vitamínu D sú:

  1. slnečné žiarenie (produkcia 7-dehydrocholesterolu v pokožke pomocou energie ultrafialového žiarenia),
  2. zdroje z potravy: vaječné žĺtko, hovädzia pečeň, mliečne výrobky, niektoré ryby (napr. sardinky). 

💡 Vitamín D: zaujímavosť

Ak by sme chceli čo najprirodzenejším spôsobom vitamín D doplniť, museli by sme sa na niekoľko hodín denne vystavovať slenčnému svetlu bez ochranného faktora, alebo zjesť veľké množstvá potravinových zdrojov. V prípade, že vitamínu D máme v tele nedostatok (možné zistiť z krvných testov), museli by sme na slnku stráviť aj viac ako 12 hodín, aby sme po niekoľkých dňoch až týždňoch deficit vyrovnali. 

✅ Dostať sa na požadovanú hladinu môže znamenať veľmi dlhý a náročný proces. V tomto prípade môžu dôležité miesto zaujať výživové doplnky, ktoré ho obsahujú a vedia ho dodať v potrebnom množstve.  

Silná dvojka: vitamín C a zinok

Jeden z najdôležitejších vitamínov, aké ľudské telo potrebuje a minerál: čo majú spoločné? Spoločnými silami dokážu skrátiť dobu trvania ochorenia. 

💡 Vitamín C môže so svojimi účinkami pôsobiť ako protizápalový prostriedok vďaka svojej antioxidačnej kapacite. Má tiež potenciálne účinky na zmiernenie zápalového stavu. Nachádza sa najmä v paprike, kiwi, plodoch rakytníka, citrusoch. 

Zinok je rozhodujúci pre vývoj a funkciu imunitných buniek. Je potrebný pre činnosť viac ako 300 enzýmov, trávení, nervových funkciách a metabolizme. Telo prirodzene zinok nevyrába, je potrebné ho dopĺňať prostredníctvom stravy alebo formou doplnkov výživy. Niekoľko štúdií preukázalo, že denný príjem zinku môže znížiť dĺžku bežného prechladnutia až o 33 %.

Vitamín E vs. zápaly

💡 Silný antioxidant môže pomôcť znižovať zápal, keďže má protizápalové vlastnosti. Prirodzene ho nájdete v orechoch a semenách vrátane mandlí a slnečnicových semien. Mnohé druhy ovocia a zeleniny sú tiež bohaté na vitamín E (avokádo, špenát).

Vitamíny skupiny B

💡Ľudia s nízkym obsahom vitamínu B6 môžu mať proteíny s vysokou reaktivitou zlúčeninu zodpovednú za zápaly. Na zníženie zápalu a zvýšenie obsahu vitamínu B6 je možné konzumovať potraviny ako kel, paprika, tuniak alebo hydina. 
✅ Prirodzené zdroje vitamínov a minerálov ako sú potraviny (alebo slnečné žiarenie) sú na doplnenie, samozrejme, najideálnejším zdrojom. Môžete však siahnuť aj po výživových doplnkoch ako napríklad Zerex Vitality Complex


vitamíny proti zápalom
Magazín arrow
Magazín arrow