Zdravie

Vápenatenie ciev. Čo ho spôsobuje a aká je prevencia?

Autor článku: redakcia Zerex.sk 11.11.2016 vápenatenie ciev

Počuli ste už o vápenatení, kôrnatení alebo kalcifikácii ciev a tepien? V medicínskej terminológii je tento jav pomenovaný ako artérioskleróza. Pravda je taká, že vo všetkých civilizovaných krajinách, vrátane našej, je práve toto ochorenie najčastejšou príčinou úmrtí. Všimli ste si, že sme tento jav pomenovali ako ochorenie? Nie je to vôbec náhoda. Ešte pár rokov dozadu sa jednalo o bežný jav starnutia, dnes je už považovaný za vážne ochorenie. Veď prirodzené tvrdnutie ciev v dôsledku starnutia sa nazýva fyzioskleróza, chorobné tvrdnutie ciev práve artérioskleróza. Prečo je toto ochorenie na listine "nebezpečných" pre ľudské telo, čo všetko môže spôsobovať, aké má dôsledky a ako sa možno pred ním účinne chrániť, sa dočítate v dnešnom článku.

Ako vzniká vápenatenie ciev?

Na úvod je dobré si spresniť, ako vápenatenie ciev v ľudskom tele vzniká. Pomáha mu častá konzumácia stužených a rafinovaných tukov, ktoré sa po konzumácii usádzajú na stenách ciev (tepien) a postupne ich robia nepriechodnými. Znamená to, že cievy sa samotnými tukmi obaľujú a až natoľko, že sa stanú nepriechodnými a upchajú sa. Po takomto scenári sa okysličená krv nedokáže dostať do celého obehu a tak vzniká nemalý problém. Samotné srdce, aby prelomilo tento problém, zvyšuje svoju aktivitu, no často krát neúspešne. A ako pomáhame nášmu telu my svojou činnosťou? Pomoc to určite nie je. Skôr naopak. Telu sťažujeme celkovo situáciu tým, že fajčíme, pijeme alkohol, prijímame zlé tuky, čiže zle sa stravujeme a celkovo nesprávne žijeme. Dôsledkom toho vznikajú problémy s tlakom, cievami a samozrejme aj spomínaným kôrnatením ciev.

Čo je skutočnou príčinou vzniku tohto problému?

Žiaľ reálnu príčinu kôrnatenia ciev verne doteraz nepozná nikto. Jediné, čo je známe, sú chemické procesy a činnosti, ktoré sa uskutočňujú v stene cievy a spôsobujú spomínané vápenatenie ciev. Tiež sú známe aj faktory, ktoré podporujú vznik tohto problému. Existuje nesmierne veľa faktorov, ktoré spôsobujú práve toto ochorenie. No dva faktory sú také, čo ho vyvolávajú priamo. Je to životospráva a výživa. Lekár však priamo nikdy nedokáže zistiť (na základe laboratórnych výsledkov), či sa skutočne u pacienta jedná o kôrnatenie ciev. Môže mať len podozrenie, že ide práve o tento druh ochorenia na základe napríklad častých a popisovaných problémov s obličkami, mozgom, srdcom alebo končatinami. V konečnom zúčtovaní sa však jedná o problémy, ktoré sú závažnejšieho charakteru, napríklad krvácanie do mozgu, prejavy odumierania srdca, angína pectoris. Ako máte možnosť vidieť, jedná sa o následky zmien v cievach. Najmä z toho dôvodu, že nepoznáme hlavnú príčinu kôrnatenia ciev, neexistuje priamy účinný liek voči tomuto ochoreniu. Istými liekmi (najlepšie na prírodnej báze) ako aj liečebnými postupmi je však možné ovplyvniť samotné dôsledky ochorenia. Rozhodujúce je vždy sa chrániť včas a prípadne ochrániť svoje telo pred zbytočným zhoršením aktuálneho stavu.

Význam prevencie

Ako sme už aj naznačili v článku, vápenateniu ciev predídeme najúčinnejšie, ak budeme dbať na vhodnú (správnu) stravu a celkovú životosprávu. Práve toto sú dva faktory, ktoré najviac a priamo vplývajú na samotné cievy a ich stav. Prevenciu je dobré začať realizovať už v skorom detskom veku, no neznamená to, že vo vyššom veku (najmä po tridsiatke a štyridsiatke), to nemá význam. Práve naopak. Lepšie začať aj vo vyššom veku, ako vôbec a privodiť si tak veľké problémy so zdravím.

Čo je to vhodná a správna strava?

Jedná sa o stravu, ktorej základ tvorí striedmosť, čiže isté odriekanie alebo postenie sa. Ale žiadne radikálne pôsty či diéty to nemusia byť. Lepšie je praktizovať častejšie dávky jedla v menších dávkach (čiže nie raz a veľa, ale radšej častejšie a menej). Veľmi škodlivé je jesť veľmi veľa pred spánkom.

Pozor na tuky a ich množstvo! Dôležité sú bielkoviny ...

Vo vyššom veku, predovšetkým už okolo štyridsiatky, by nemal byť denný príjem tukov u muža a ženy viac ako 50 až 70 gramov. Polovicu z toho by mali tvoriť tuky rastlinného pôvodu. Obzvlášť dôležité je dbať na príjem bielkovín (aj keď potreba kalórií s pribúdajúcim vekom klesá). Vo vyššom veku (40 až 50 rokov) je nesmierne významné, aby sme telu dodali najmä vo vajciach, v chudom mäse, mlieku, tvarohu, rybách minimálne 100 až 150 gramov bielkovín.

Potrebné sú aj vitamíny!

Okrem toho na kôrnatenie ciev pozitívne vplýva aj dostatočné množstvo vitamínov v tele. Preto odporúčame jesť pravidelne potrebné dávky surového ovocia a zeleniny alebo pitia štiav pripravených z čerstvého ovocia a zeleniny.

Pozor na tuky a ich množstvo!

Spôsob života čiže životospráva u človeka vo vyššom veku rozhoduje viac ako samotná výživa. Z toho dôvodu na kôrnatenie ciev bude u staršieho človeka pozitívne vplývať každý jeden pohyb, spôsob zamestnania, trávenia voľného času a podobne. Priaznivé sú aj pravidelná telesná aktivita, napríklad práca vo voľnom čase v záhrade, na dome, pri športe. Také rýľovanie v záhradke, sekanie dreva, športovanie rôzneho druhu, prechádzky v lese a podobne, to všetko účinne odbúrava a eliminuje nebezpečné kôrnatenie ciev a tepien, aj keď telu dodáme viac tukov ako je potrebné a prípustné. V tomto smere však nemusíte ihneď zabudnúť na všetky radosti života. Stačí obmedziť len tie, ktoré najviac ohrozujú tento stav. A s ktorým začnite hneď?

S fajčením určite musíte skončiť!

Ak často fajčíte alebo žijete v prostredí, kde sa často fajčí, musíte to zmeniť. Tuhí fajčiari musia spočiatku znížiť dávky cigariet za deň. Postupne je však nutné prestať úplne. Okrem toho, ak si radi doprajete každý večer jeden alebo dva poháriky vínka, či piva, nemusíte na to hneď zabudnúť.

Čo ešte pomáha?

Rovnako je dobré užívať aj prírodné výživové doplnky, ktoré vaše cievy pomôžu udržať zdravé a priechodné po celý čas. Navyše vám doplnia potrebné vitamíny, ktoré telo využije nielen na prevenciu pred kôrnatením ciev a tepien, ale aj na ďalšiu ochranu zdravia celého tela. Okrem toho sa snažte: • Zastaviť konzumáciu stužených škodlivých tukov (margaríny, tepelne zničené tuky vysmážaním) - je to najčastejší a najhlavnejší problém vápenatenia ciev, • Užívať vitamín E 400IU každý deň na podporu ciev, • Užívať tiež vitamín C - 3gramy denne na podporu ciev, • Prijímať surovú stravu - hlavne ovocie a zeleninu, • Pravidelne sa prechádzať po čerstvom vzduchu v prírode, • Behať alebo praktizovať rýchlu chôdzu, • Naučiť sa viac dýchať aj nosom.



cievy zdravie vápenatenie ciev
Magazín arrow
Magazín arrow