Magazín

Poctivo pripravované články o tom najdôležitejšom, čo potrebuje každý vedieť o svojom zdraví.

Vyberte si z menu tému, ktorá Vás práve teraz najviac zaujíma.

Zdravie

Trpí nimi polovica Slovákov nad 40 rokov. Aká je prevencia srdcových chorôb?

Autor článku: Rebeka Jurčacková 05.05.2021 trpi-nimi-polovica-slovakov-nad-40-rokov-aka-je-prevencia-srdcovych-chorob

Trpí nimi viac ako polovica Slovákov nad 40 rokov a ročne si vyžiadajú až 24-tisíc životov. Hovoríme o kardiovaskulárnych ochoreniach. Čo môžeme urobiť, aby sme sa tomuto tichému zabijakovi vyhli? Máme pre vás 5 užitočných tipov na prevenciu srdcových chorôb.

Aká je aktuálna situácia?

Národný portál zdravia uvádza, že za posledných 10 rokov sa počet úmrtí spôsobených chronickým zlyhaním srdca viac ako zdvojnásobil. Portál zároveň informuje, že kardiovaskulárnymi chorobami trpí viac ako polovica Slovákov nad 40 rokov a ročne si vyžiadajú až 24-tisíc životov. 

World Health Organisation informuje, že kardiovaskulárne choroby každý rok zabijú celosvetovo v priemere až 17.9 milióna ľudí, čo predstavuje 31% z celkových úmrtí.

Čo s tým? Kľúčom je prevencia!

Podľa informácií z American Heart Association sa srdcovým a mozgovým príhodám dá vyhnúť, a zároveň si tak predĺžiť život o 10 rokov. Až 80 percentám infarktov je možné predísť, a to dodržiavaním nasledovných zásad:

#1 Tabak je tabu

Jednou z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť v rámci prevencie kardiovaskulárnych ochorení, je prestať fajčiť.

V prípade, že nie ste aktívny fajčiar, pokúste sa vyvarovať aj pasívnemu fajčeniu. Napríklad tak, že pri výbere kaviarne radšej zvolíte tú, kde je oddelená fajčiarska a nefajčiarska časť. 

Prečo je vlastne fajčenie také nebezpečné? Chemické látky obsiahnuté v tabaku totiž dokážu vážne poškodiť vaše srdce a cievy. Keďže nikotín spôsobuje zúženie krvných ciev, obmedzuje zároveň prietok krvi v nich, čo môže z dlhodobého hľadiska zvýšiť pravdepodobnosť ich upchatia a následne viesť až k infarktu.

Navyše, ako pri aktívnom, tak aj pri pasívnom fajčení vdychujeme cigaretový dym, ktorý redukuje obsah čistého kyslíka v krvi. To spôsobí zvýšenie krvného tlaku a zrýchlenie srdcovej frekvencie, pretože vaše srdce musí pracovať intenzívnejšie, aby dokázalo zásobovať vaše telo a mozog dostatočným množstvom kyslíka.

Takže keď si to všetko spojíme, zistíme, že kombinácia zvýšeného krvného tlaku, oslabených cievnych stien a zvýšeného rizika tvorby krvných zrazenín môže veľmi rýchlo viesť nielen k zhoršeniu či tvorbe kardiovaskulárnych ochorení, ale aj k mozgovej alebo srdcovej príhode.

#2 Cvičenie? Stačí 30 minút denne

Štúdia publikovaná National Library of Medicine preukázala, že len zvýšením úrovne fyzickej aktivity sa podarilo znížiť výskyt srdcových chorôb u mužov o 21%, a u žien o 29%. Vedci týmto výskumom dospeli k záveru, že lepšia fyzická kondícia dokáže výrazne znížiť riziko vzniku komplikácií a úmrtí spojených s kardiovaskulárnymi chorobami

Cvičenie však nielen zdokonaľuje našu fyzickú formu, ale aj znižuje hladinu škodlivého LDL cholesterolu, pričom zároveň zvyšuje hladinu toho “dobrého” (HDL). Práve zníženie LDL má priamy vplyv na prevenciu srdcových chorôb . Samozrejme platí: čím dlhšie a intenzívnejšie cvičenie vyvíjate, tým väčší je prínos pre vaše telo.

Centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) odporúča dospelým ľuďom vykonávať týždenne 150 minút stredne intenzívnej fyzickej aktivity, prípadne tento časový interval rozdeliť na denné 30 minútové cvičenia

Ak si teraz hovoríte, že na intenzívne cvičenie každý deň jednoducho nemáte čas,  nemusíte zúfať. Môžete vyskúšať denne praktizovať kratšie a menej náročné fyzické aktivity, ako napríklad použiť namiesto výťahu schody, alebo neísť z práce domov autobusom, ale radšej pešo. Nezabúdajte, že aj málo je vždy lepšie ako nič.

#3 Keď pomáha aj príroda 

Zníženiu vysokej hladiny zlého cholesterolu môžete dopomôcť aj kombináciou tých správnych byliniek. 

  • Vyhľadávaný a osvedčený je napríklad škoricovník cejlónsky. Podľa štúdie publikovanej v National Library of Medicine, má táto rastlina pozitívny vplyv na zníženie LDL. Výsledky danej preukázali, že po dennom užívaní 6 gramov škorice počas doby 40 dní sa u pacientov s cukrovkou 2. typu znížila celková hladina cholesterolu v krvi; 
  • Iné štúdie sa zhodujú, že užitočná je aj červená fermentovaná ryža, pretože obsahuje látku zvanú monakolín K, ktorá redukuje tvorbu zlého cholesterolu v krvi. Extrakt z nej sa používal na zníženie hladiny LDL dokonca už v tradičnej čínskej medicíne; 
  • Ďalšou užitočnou živinou podporujúcou prevenciu infarktu je cholín - inak nazývaný aj vitamín B8. Táto organická, vo vode rozpustná zlúčenina ovplyvňuje veľké množstvo životne dôležitých telesných funkcií, ako napríklad funkciu pečene, zdravý vývoj mozgu, pohyb svalov či nervový systém a metabolizmus. Okrem toho má cholín výrazný vplyv na redukciu zlého cholesterolu. Štúdia uverejnená v National Library of Medicine potvrdila, že prítomnosť cholínu v tele je nevyhnutná na výrobu látky, ktorá odstraňuje nahromadený cholesterol z pečene. Jeho nedostatok v organizme teda môže mať za následok hromadenie tuku a LDL v pečeni, čo môže spôsobiť zlyhanie srdca. 

NÁŠ TIP:

Spojenie všetkých týchto účinných látok na zníženie hladiny cholesterolu nájdete v doplnku výživy Optichol Balance, ktorý je navyše BIO a vegan friendly. Obsahuje niekoľko látok z prírodných zdrojov, ktoré podporujú metabolizmus tukov a pomáhajú udržať prirodzenú hladinu cholesterolu v krvi

#4 Pozor na to, čo jete

Pri prevencii kardiovaskulárnych ochorení pomôžu aj správne stravovacie návyky a zdravý jedálniček. 

Výskumy opakovane ukazujú, že mononenasýtené tuky obsiahnuté v mandliach, avokáde či olivách znižujú škodlivý LDL a zároveň zvyšujú dobrý HDL cholesterol. Spomaľujú totiž škodlivý proces oxidácie lipoproteínov, ktorý vedie k upchatiu tepien. 

Ak teda chceme pre naše srdce urobiť niečo prospešné, na našom tanieri by nemali chýbať potraviny ako zelenina a ovocie, strukoviny, chudé mäso a ryby. Naopak, vyhnúť by sme sa mali veľkým množstvám soli a cukru, alkoholu či vyprážaných mastných jedál.

Experti v oblasti zdravej výživy tiež odporúčajú nahradiť nezdravé potraviny zdravšími variantmi, ako napríklad vymeniť nezdravý slnečnicový olej za srdcu prospešný olivový alebo repkový olej. 

#5 Stres náš každodenný

Aj keď sa nám to niekedy zdá takmer nemožné, mali by sme sa pokúsiť redukovať stres, ktorému sme každý deň vystavovaní. Prevencia infarktu spočíva totiž najmä v udržiavaní psychickej a fyzickej rovnováhy.

Stres môžeme odbúravať pomocou rôznych relaxačných techník a cvičení, ako je hlboké dýchanie alebo jóga. Dokážu však pomôcť aj bylinky, aromaterapia či trávenie času s tými, ktorých máme radi.



Magazín arrow
Magazín arrow