Zdravie

Poznáte 6 najdôležitejších vitamínov pre ľudské telo?

Autor článku: Martina Blahušiaková 16.09.2020 poznate-6-najdolezitejsich-vitaminov

Zdravý a primerane fungujúci imunitný systém tvorí základ dobrého zdravia. Ktoré vitamíny a minerály sú pre nás kľúčové a ako nás môže ohroziť ich nedostatok?

Číslo 1: Vitamín D

“Déčko” je mimoriadne dôležitým vitamínom, ktorý človek potrebuje. Pomáha totiž udržiavať imunitný systém silný, vďaka čomu sa môžete účinnejšie brániť proti útokom vírusov a baktérií. Získavame ho vďaka slnku, ale aj vybraným zdrojom potravy (niektoré druhy rýb, morské plody, vaječné žĺtky). 

Nedostatok vitamínu D zapríčiňuje únavu, ktorá má závažný negatívny vplyv na kvalitu života. Ďalej môže nízka hladina vitamínu D spôsobovať, že organizmus bude vo väčšej miere vystavený chorobám, bolestiam chrbta, ale aj depresii. Keďže déčko vplýva na vstrebávanie vápnika, hrozí aj vyššie riziko zlomenín.

Zerex Vitamín D

Číslo 2: Železo

Akú zohráva úlohu? Železo je nevyhnutné pre podporu imunity, pomáha znižovať únavu a hrá aj dôležitú úlohu v transporte kyslíka, kognitívnych funkciách a tvorbe červených krviniek. Získavame ho najmä z červeného mäsa, obľúbeným zdrojom u vegánov je quinoa, ale aj strukoviny.

Nedostatok železa ničí prvú líniu obrany proti patogénom, kvôli čomu ste náchylnejší na infekcie a choroby. 

❌ Ako uvádza Mayo Clinic, príznaky nedostatku železa môžu zahŕňať:

  • extrémnu únavu, 
  • slabosť, 
  • bledú pokožku, 
  • bolesti na hrudníku, 
  • dýchavičnosť, 
  • chladné ruky a nohy. 

Ako sa prejavuje nedostatok kľúčových vitamínov?

Číslo 3: Vápnik

Vyvážená hladina vápnika v tele sa vie postarať o zrýchlenie imunitnej odozvy v prípade potreby. Keď sa objaví horúčka, z tela sa uvoľňuje vápnik, vďaka čomu pomáha organizmu chrániť sa pred útokom vírusov alebo baktérií. Získavame ho z mliečnych výrobkov alebo tmavozelenej listovej zeleniny. 

❌ Dlhodobý nedostatok vápnika spôsobuje:

  • krehké kosti,
  • vznik šedého zákalu,
  • vznik osteoporózy, 
  • existuje aj súvislosť s nízkou hladinou vitamínu D, pretože to sťažuje vstrebávanie vápnika. 

Číslo 4: Vitamín C

Jedným z najdôležitejších vitamínov pre ľudské telo je vitamín C. Prispieva k imunitnej obrane proti patogénom a je aj silným antioxidantom (odráža útoky voľných radikálov). Získavame ho zo zdrojov ako je zelená paprika, kiwi, brokolica, rakytník, citrusové plody.  

Aj keď je nedostatok vitamínu C zriedkavý, môžu sa vyskytnúť jeho prejavy, a to najmä na pokožke, vlasoch alebo nechtoch alebo pomaly sa hojacich rán.  

Číslo 5: Vitamíny skupiny B

Každý z ôsmich vitamínov tejto skupiny plní svoju významnú úlohu. Sú dôležité pre zachovanie zdravia a imunitných funkcií, kognitívnych funkcií, zdravia pokožky, vlasov a nechtov, reguláciu nervového systému, ale aj udržanie energie. 

❌ S nedostatkom vitamínu B súvisia najmä ochorenia, akými sú Crohnova choroba alebo celiakia. Prejavy môžu zahŕňať: 

  • únavu, 
  • vyčerpanie, 
  • problémy s rovnováhou,
  • zmätenosť, 
  • zmeny správania, 
  • depresiu. 

Dostatok vitamínov a živín je základom zdravého životného štýlu.

Číslo 6: Horčík

Tento minerál sa nachádza v mnohých potravinových zdrojoch ako sú orechy, banány, datle, maliny, marhule, špenát, strukoviny. Ovplyvňuje biochemické reakcie tela, ktoré sú potrebné na funkciu svalov a nervov, vývoj energie, nervové impulzy či normálny srdcový rytmus. 

❌ Nedostatok horčíka sa prejavuje:

  • svalovými zášklbmi alebo kŕčmi, 
  • únavou, 
  • slabosťou, 
  • duševnými poruchami, 
  • vysokým krvným tlakom. 


✅ Tie najdôležitejšie vitamíny a minerály je možné získať z rôznych potravinových zdrojov. Počítať nutričné hodnoty však nemusíte.

Doplniť vyváženú stravu totiž môžete aj pomocou kapsúl Zerex Daily Complex, ktoré obsahujú správnu dávku 14 potrebných látok (vitamínov a minerálov), ktoré vaše telo tak veľmi potrebuje.

Daily Complex je výživový doplnok, ktorý obsahuje až 14 dôležitých vitamínov a minerálov.

Prečítajte si aj o jednoduchých spôsoboch, ako môžete podporiť vašu obranyschopnosť:



nedostatok horčíka nedostatok železa nedostatok vitamínu c
Magazín arrow
Magazín arrow