Dobroty, ktoré si pravidelne doprajete, či už vo forme raňajok alebo iného chodu počas dňa, zohrávajú dôležitú úlohu v tom, ako ste na tom s testosterónom. Ako by mal vyzerať jedálniček na podporu testosterónu? 

Kým pri cvičení sa testosterón postará o to, aby ste si vybudovali svalstvo, v posteli poslúži výkonu a kvalitnej erekcii. V tomto článku nájdete tipy na jedlá, ktoré stimulujú tvorbu testosterónu a zostavili sme pre vás aj vzorový jednodňový rozpis

Tipy na jedlá, ktoré stimulujú tvorbu testosterónu

Avokádo - zelený zdroj prospešných tukov

Viac ako 70% tukov v avokáde sú mononenasýtené tuky, ktoré sú prospievajú produkcii testosterónu. Takže či už si pripravíte s ním pripravíte smoothie alebo vyskúšate Guacamole, urobíte dobre. Výskumy potvrdzujú, že muži, ktorí majú avokádo zaradené do svojho jedálnička, majú nižší “zlý cholesterol” a vyššiu hladinu testosterónu

Vajíčka - univerzálny zdroj vitamínov a minerálov

Obsahujú veľa prospešného pre celkové zdravie. Omega 3 mastné kyseliny, saturované tuky, vitamín D a množstvo bielkovín - to je kombinácia, ktorá vám s tvorbou testosterónu výdatne pomôže. Ak sa kvôli konzumácii vajec obávate vysokého cholesterolu, už sa obávať nemusíte. Štúdia urobená na Univerzite v Connecticut dokázala, že môžete zjesť 3 vajíčka denne bez výraznéího ovplyvnenia jeho hladiny.  

Tuniak - ďalšia nálož prospešných látok

Za svoj úspech vďačí najmä vysokému obsahu vitamínu D a túto prospešnosť potvrdzujú aj výskumníci v štúdií na Univerzite v Grazi (Rakúsko). Vitamín D prispieva tvorbe testosterónu aj zvýšeniu celkového počtu pohyblivých spermií. Ak sa chystáte plodiť potomka, zásobte sa tuniakom. 

Kotvičník zemný

Vitamíny, steroly, flavonoidy a ďalšie prospešné látky, ktoré Kotvičník prirodzene obsahuje, robia z tejto rastliny výnimočnú potravinu. Navyše s vlastnosťou napomáhať prirodzenému nárastu hladiny testosterónu v tele. Názov tejto bylinky sa skloňuje v súvislosti so zlepšením sexuálnej výkonnnosti, či budovaním svalovej hmoty. Vďaka tomu sa stáva súčasťou čajov na potenciu, tabletiek na erekciu alebo doplnkov pre športovcov

Túto zázračnú bylinku nájdete vo vysokej koncentrácii napríklad v doplnkoch výživy na prírodnej báze Zerex a Zenvia.

Krevety

Milovníci morských plodov, najmä kreviet, sa nemusia nedostatku testosterónu obávať. Štúdie preukázali, že krevety sú veľkým zdrojom makroživín, predovšetkým vitamínu D. A ten, ako sme už uviedli, významne prispieva k tvorbe testosterónu. Navyše, morské plody všeobecne sú jedným z najbohatších zdrojov zinku aj jódu na planéte. 

Syr Ricotta

Zvýšenie produkcie testosterónu je jedným z dôležitých prínosov, ktoré tento syr ponúka. Obsahuje totiž veľké množstvo bielkovín, ktoré podporujú tvorbu dôležitého pohlavného hormónu. 

Olivový olej - extra panenský

Stredomorská strava je bohatá na mononenasýtený tuk, ktorý preukázal svoj pozitívny vzťah k testosterónu. Jedna štúdia zistila, že denná spotreba extra panenského olivového oleja počas troch týždňov vedie k 17,4% zvýšeniu hladiny testosterónu. V rovnakej štúdii sa tiež ukázalo, že luteinizačný hormón (potrebný na syntézu testosterónu) sa konzumáciou zvyšuje o 42,6%. 

Granátové jablko

Toto ovocie je skvelým zdrojom antioxidantov, vitamínov B, vitamínu K, C a draslíka. Štúdia zistila, že šťava z granátového jablka znižuje krvný tlak a prispieva zvýšeniu hladiny testosterónu o 24%, prospieva dobrej nálade a celkovej pohode. Podporuje rozšírenie krvných ciev (vazodilatáciu) produkciou oxidu dusnatého. Ten znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, znižuje krvný tlak a zlepšuje celkový prietok krvi, čo je tiež dôležité pre kvalitu erekcie. 

Vzorový jedálniček na podporu testosterónu na jeden deň

Ak sa snažíte o vybudovanie svalstva, zlepšenie svojho “sex drive”, znižovanie percenta telesného tuku, pravdepodobne sa zameriavate na stravu prirodzene podporujúcu nárastu hladiny testosterónu. Práve ten ovplyvňuje množstvo dôležitých funkcií mužského tela. 

Pri každom jedle vám dáme na výber z niekoľkých možností. Touto stravou ho do tela dostanete jednoducho:

Raňajky

Obed

  • Tuniakový šalát s miešanou zeleninou a kvapkou olivového oleja
  • Krevety opečené na olivovom oleji s vajíčkovým šalátom 
  • Morčacie plátky so zeleninovo-avokádovým šalátom 

Večera

  • Avokádové smoothie s uhorkou, zelerom, špenátom, zeleným jablkom a banánom
  • Porcia tuniaka so sezónnou zeleninou
  • Morské plody so zeleninovou prílohou

Keďže je odporúčané rozdeliť si jedlo aspoň na 5 porcií denne, hlad medzi jedlami zažeňte: 

  • smoothie (s obsahom granátového jablka alebo avokáda)
  • banánom (okamžitý cukor)
  • pohárom mlieka (tiež zdroj vitamínu D)
  • šťavou z granátového jablka
  • avokádovými dobrotami (napríklad Guacamole)
  • vareným vajíčkom (zdroj vitamínov, bielkovín)

Jedlom výrazne zvýšite svoje šance zvýšiť hladinu dôležitého mužského pohlavného hormónu - testosterónu. Podporte svoje snaženie pravidelným silovým tréningom a jeho hladiny budú stúpať k očakávaným množstvám. 

Takže… Čo bude dnes na večeru?