Túžba po vlastnom dieťati je pre viac ako jednu šestinu párov náročná a tŕnistá cesta. Často však aj malé veci môžu podporiť tie veľké. Aj zložením potravín na našom tanieri môžeme totiž zvýšiť šance a podporiť plodnosť. Ako?

Kvalitná výživa vedie k dobrému zdraviu a aj vďaka nemu si môžeme chrániť plodnosť. Niektoré živiny hrajú v reprodukčnom systéme naozaj dôležitú úlohu.

Od čoho závisí mužská plodnosť?

Predovšetkým záleží na kvalite spermií, dôležitá je však aj schopnosť dosiahnuť a udržať si pevnú erekciu. Kvalita spermií sa určuje ich schopnosťou pohybovať sa a množstve v sperme.

Štúdie ukazujú, že okrem stravy môžu muži podporiť svoju plodnosť aj pravidelným pohybom. Muži, ktorí pravidelne cvičia, majú vyššiu hladinu testosterónu a lepšiu kvalitu spermy ako muži, ktorí sú neaktívni.

Naopak, negatívne ovplyvniť kvalitu spermií môže zlozvyk s menom fajčenie. U mužov, ktorí fajčia, vedci zistili 13 %-ný pokles pohyblivosti spermií.

Zloženie stravy na podporu plodnosti

Muži, ktorých strava je bohatá na antioxidanty, majú menej poškodených spermií. Existujú aj potraviny, ktoré sú schopné podporiť tvorbu testosterónu, mužského pohlavného hormónu. Čo by teda určite nemalo chýbať vo vašej strave?

Dôležité živiny: vitamíny a minerály

Zinok

Zinok je základným minerálom pre zdravý vývoj spermií. Nachádza sa v hydine, fazuli či v červenom mäse.

Vitamíny C a E

Štúdia publikovaná v Urology News spoločnosti Cleveland Clinic ukazuje, že vitamíny C a E môžu mať schopnosť neutralizovať voľné radikály, ktoré poškodzujú spermie.

Vitamín C sa nachádza v mnohých druhoch ovocia a zeleniny, napr. v paprike, kiwi, pomarančoch, grapefruitoch, brokolici.

Vitamín E je životne dôležitou živinou pre dobré zdravie a nachádza sa v širokej škále jedál: mandle, arašidy, lieskové orechy, listová zelenina, slnečnicové semená, špenát, brokolica.

Lykopén

Získavame ho z paradajok (najviac sa uvoľňuje tepelnou úpravou paradajok), marhule, ružovom grepe a dyňa.

Selén

Štúdie potvrdzujú, že selén spoločne s vitamínom E môžu pozitívne ovplyvniť mužskú plodnosť. Selén sa nachádza vo vysokých množstvách v para orechoch, tuniakovi, treske, hovädzom mäse, morčacom mäse a kurčati.

Potraviny podporujúce dôležité procesy

Kotvičník zemný a maca peruánska

Štúdie ukázali, že kotvičník zvyšuje luteinizačný hormón, čím zvyšuje hladinu voľného testosterónu u zdravých mužov. Môže zlepšiť kvalitu spermií a pomôcť aj pri erektilnej dysfunkcii (neschopnosti dosiahnuť alebo udržať erekciu). Kotvičník môžete doplniť v strave aj pomocou prírodných doplnkov výživy na podporu sexuálneho zdravia, je súčasťou čaju na podporu potencie.

Výskumy potvrdili pozitívny vplyv macy na mužskú plodnosť. Príkladom sú aj výsledky peruánskej štúdie: Maca mala za následok navýšenie objemu, počtu, pohyblivého počtu a motility (pohyblivosti) spermií.

Zerex Ultragold môže prispieť k dlhodobej starostlivosti o sexuálne zdravie. Okrem kotvičníka a macy zemného obsahuje aj dôležité aminokyseliny, vitamíny a minerály prírodnej báze. Je určený mužom, ktorí plánujú splodenie potomka.

Jedlá s obsahom vlákniny

Štúdia Katedry výživy na Harvardskej škole verejného zdravia v Bostone zistila, že konzumácia viac ako 10 gramov obilnej vlákniny denne bola spojená so 44 % nižším rizikom neplodnosti. Zloženie toho, čo konzumujeme, dokáže teda vo veľkej miere ovplyvniť naše možnosti počať vlastného potomka. Zamerajte sa na to, čo sa vo vašom dennom príjme nachádza a zvýšte tak svoje rodičovské šance!

 

Viac o mužskej neplodnosti a o spôsoboch jej liečenia sa dozviete tu: